کارگاه آموزشی «بهداشت قاعدگی» عصر روز گذشته، ۷ خرداد 1398، از سوی جمعیت زنان مسلمان نواندیش گیلان در رشت برگزار شد.‌

 از ۵‌ سال گذشته، روز ۲۸ ماه می میلادی، به‌عنوان روزی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده است.
زنان در سن باروری، هر ماه چرخه قاعدگی را تجربه می‌کنند که به طور میانگین ۲۸ روزه است.‌ هرچند این چرخه برای بخشی از زنان سخت و دردناک طی می‌شود، اما تابو شدن این پدیده فیزیولوژیک با محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای قریب به اتفاق زنان همراه شده است.

نبود آگاهی و از بین رفتن فرصت‌ها

به گفته متخصصان، عدم آگاهی کودکان و همچنین سانسور مسایل مربوط به بدن زنان در رسانه‌ها و کتب آموزشی، در ایجاد اضطراب از اولین تجربه قاعدگی موثر هستند.
همچنین عدم مهارت والدین و نهادهای آموزشی ذی‌ربط در توضیح مسأله قاعدگی متناسب با سن و وضعیت افراد، باعث شده است تا دختران فرصت تجربه یک حس خوشایند از بزرگ شدن را از دست بدهند.

آموزش و‌گفتگو تنها راه کنار رفتن باورهای نادرست

عصر دیروز برای نخستین بار کارگاه آموزشی «بهداشت قاعدگی»، به منظور آموزش و آگاهی بخشی، توسط جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان گیلان برگزار شد.‌
مجموعه جمعیت زنان مسلمان نواندیش به اهداف سه گانه آگاهی‌بخشی، توانمندسازی و افزایش مشارکت عمومی زنان در راستای ارتقای جایگاه زن در جامعه معتقد است‌.
جمعیت نمی‌تواند نسبت به باورهای غلط رایج در این مورد که روح و جسم زنان را درگیر کرده و از حضور فعال و حداکثری آنان در اجتماع ممانعت به عمل آورده است بی‌تفاوت باشد و گفت‌وگو و آموزش را تنها راه کنار رفتن آن باورهای نادرست می‌داند.
بی‌شک مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان به نفع توسعه هر جامعه‌ای است و تامین بهداشت و سلامت، تضمین حضور فعال و موثر افراد است. لذا گام برداشتن در جهت رفع موانع طبیعی و عرفی در مشارکت، بزرگترین رسالت مجموعه‌های مسئولیت‌پذیر هر جامعه است.

شرمی که هر ماه تکرار می‌شود

در این کارگاه که با موضوع بهداشت قاعدگی برگزار شد، خانم دکتر زهرا گل، مدرس دانشگاه، ابتدا به برخی مشکلات و تابوهایی که همچنان در برخی از خانواده‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: یک تحقیق انجام شده نشان می‌دهد ۴۸ درصد زنان از پریود شدن شرمنده هستند و ۴۲ درصد هم نمی توانند در مورد آن صحبت کنند.
او به ویژگی‌های سن بلوغ اشاره کرد و سپس چگونگی چرخه فیزیولوژی این پدیده در بدن زن را توضیح داد.

دکتر زهرا گل، سپس به نکاتی در مورد بهبود وضعیت جسمانی در طول دوره قاعدگی اشاره کرد و گفت: رعایت رژیم غذایی شامل مایعات٬ آهن و ویتامینc و همچنین ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و یوگا می‌تواند شرایط بهتری برای زنان ایجاد کند.

باورهای غلط را فراموش کنید

خانم دکتر گل سپس به برخی باورهای غلط مانند کثیف بودن خون قاعدگی و عدم استحمام در طول این دوره اشاره کرد و آنها را نادرست خواند.
او همچنین اضافه کرد: پیش زمینه از بین رفتن چنین تابوهایی، آگاهی بیشتر زنان در مورد وضعیت فیزیولوژیک خود است.
گفتنی است در پایان این نشست، این مدرس دانشگاه به پرسش‌های حاضرین پاسخ گفت.‌

  • منبع خبر : رُوار