طاهر کرمدوست، فعال سیاسی حامی دولت تدبیر و امید و عضو حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی که به بهانه افتتاح رسمی خط راه‌آهن قزوین رشت نوشته، به نقش مهم راه‌آهن در توسعه صنعت گردشگری استان گیلان پرداخته است.

راه آهن قزوین رشت بخشی از طرح بزرگتر پروژه قزوین رشت آستارا می‌باشد که با اهداف مهم تجاری و گردشگری در حال ساخت است و گفته می‌شود این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را از این مسیر جابه‌جا کند. با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی کشور در منطقه و ضرورت ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد در توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، این خط ریلی که به‌سان حلقه مفقوده‌ای در راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کریدور شمال و جنوب به شمار می‌رود، از استان گیلان گذشته و موقعیت جدیدی در تجارت و گردشگری برای استان رقم خواهد زد؛ چرا که در جهان امروز حمل و نقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود.

از جمله بخش‌هایی در استان که به لطف توسعه صنعت حمل و نقل ریلی توانمند خواهد شد صنعت گردشگری است. بر اساس شاخص های مربوط به جامعه اکوتوریسم و سازمان جهانی جهانگردی، گستره جغرافیایی کشور یا یک استان به چهار گروه دارای جاذبه‌های بین‌المللی (مسافران خارجی)، ملی (مسافران داخلی)، محلی (مسافران منطقه‌ای و ناحیه‌ای) و فاقد جاذبه‌های سیاحتی تقسیم می‌شوند؛ که استان گیلان با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای خود در هر سه بخش نامبرده توانایی جذب مسافران خارجی، داخلی و منطقه‌ای را دارا می‌باشد. بررسی روندهای جهانی به خوبی نشان دهنده اهمیت صنعت جهانگردی در اقتصاد امروز جهان است. ارزش افزوده بسیار بالا، کسب درآمدهای ارزان و ده ها عامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگر، رقابت گسترده ای را جهت افزایش سهم از جهانگردی و درآمدهای ناشی از آن، میان کشورهای مختلف ایجاد کرده است تا جایی که امروزه گردشگری با رشد قابل توجهی بعد از صنایع نفت و اتومبیل سازی رتبه سوم را در مبادلات بین المللی به خود اختصاص داده است.

همانطور که گفته شد، حمل و نقل در توسعه پایدار و در این زمینه خاص توسعه صنعت گردشگری از جایگاه مهمی برخوردار است و در این میان سیستم حمل و نقل ریلی با توجه به اثرات مخرب گازهای گلخانه ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده ها و همچنین تجدیدناپذیری سوخت های فسیلی و کاهش استفاده از این منبع انرژی، حائز اهمیت ویژه ای است. از دیگر مزایای گسترش خطوط راه آهن میتوان به کاهش تلفات جاده ای اشاره کرد که با توجه به آمارهای منتشر شده سالانه تعداد قابل توجهی جان خود را در تصادف های جاده ای از دست می دهند.

استان گیلان در کنار سایر استان‌های شمالی کشور سالانه میزبان مسافران بسیاری از جای جای ایران است که مدیریت و سازماندهی این پتانسیل داخلی جدای از ظرفیت باالقوه ای که پس از اتمام کل پروژه برای جذب گردشگران خارجی به استان وجود دارد، میتواند نقش بزرگی در توسعه استان به طور کلی و در این زمینه خاص توسعه صنعت گردشگری استان گیلان داشته باشد. در نتیجه از جمله مزایای افتتاح راه آهن قزوین رشت افزایش مسافران داخلی، سازماندهی سفرهای جاده ای و سهولت در رفت و آمد در این مسیر خواهد بود.

در پایان باید گفت افتتاح راه آهن قزوین رشت تا پایان سال جاری و تکمیل نهایی آن در مسیر رشت آستارا در سال های آتی قدم بزرگ و تاثیرگذاری در فرآیند توسعه استان خواهد بود که نه تنها مسیر گردشگری و روابط و تجارت بین المللی را در سطح استان هموار می کند بلکه به دنبال آن ما شاهد فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کل کشور خواهیم بود.

 

 


انتشار و بازنشر یادداشت‌ها در پایگاه خبری رُوار به منزله تایید نظر نگارنده نیست؛ این اقدام به منظور اطلاع‌رسانی و با هدف آشنایی مخاطبان این رسانه با دیدگاه‌ها و نظرات مختلف انجام می‌شود.


 

  • نویسنده : طاهر کرمدوست